ΘΕΜΑ ΕΗΔ: Μέτρα και ετοιμότητα της Π.Ι.Ν. για την Αντιπυρική Προστασία των νησιών μας

Βρισκόμαστε λίγο πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου και παραμένουν όλες οι αιτίες και οι αρνητικοί παράγοντες, που τα προηγούμενα χρόνια συνέβαλαν στην εκδήλωση και την εξάπλωση καταστροφικών πυρκαγιών.

Η ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ επανειλημμένα έχει εκφράσει την ανησυχία της  για την ετοιμότητα του κράτους , Κυβέρνησης και Τοπικής Διοίκησης απέναντι στις δασικές πυρκαγιές. Πριν από κάθε αντιπυρική περίοδο, διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, το ίδιο και η σημερινή, παρουσιάζοντας το “νέο επιχειρησιακό δόγμα για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών”, ισχυρίζονται ότι είναι έτοιμες, πλην όμως διαψεύδονται κάθε χρόνο από τις τεράστιες καταστροφές.

  1. Τα νησιά μας διαθέτουν μεγάλο ορεινό και δασικό όγκο, με αρκετούς οικισμούς να βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές, που εν δυνάμει μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με τους κινδύνους πυρκαγιών. Έχουν πρόβλημα στην ύδρευση, εγκατάλειψη της αγροτικής παραγωγής , ανυπαρξία αγροτικών δρόμων, αναρχία στην οικοδόμηση κ.λπ.
  2. Παραμένουν οι τραγικές ελλείψεις στον τομέα της δασοπροστασίας-πυροπροστασίας, λόγω της πολιτικής υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης του Πυροσβεστικού Σώματος και της Δασικής Υπηρεσίας που έχει την ευθύνη της πρόληψης. Παραμένουν οι ελλείψεις των αρμόδιων υπηρεσιών της Περιφέρειας και των Δήμων.
  3. Δεν υπάρχει σύγχρονος και επικαιροποιημένος αντιπυρικός σχεδιασμός, ιδιαίτερα για την πιθανότητα ξεσπάσματος πολλών ταυτόχρονα δασικών πυρκαγιών σε μια Περιφέρεια.
  4. Παραμένει η αντιπεριβαλλοντική πολιτική που δίνει νέες διευκολύνσεις στους ομίλους της «πράσινης ανάπτυξης» και των ΑΠΕ. Συνεχίζεται η πολιτική της διάσπασης της ενιαίας διαχείρισης των δασών και ο αντιεπιστημονικός και καταστροφικός διαχωρισμός της πρόληψης από την κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών, με αποτέλεσμα το βάρος να πέφτει σχεδόν αποκλειστικά στην καταστολή.

Στην πρόσφατη επίσκεψη του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και πολιτικής προστασίας στην Κέρκυρα ακούσαμε  δηλώσεις και εξαγγελίες μέτρων σχετικές με μέτρα καταστολής, εντοπισμού και παρακολούθησης καταστροφικών φαινομένων.

  • Σύσταση 16 μονάδων ΕΜΟΔΕ (Δασοκομάντο). Μία εξ αυτών θα εδρεύει στην Κέρκυρα.
  • Συμβάσεις για την ενοικίαση 49 πανάκριβων ιδιωτικών εναέριων μέσων.
  • Σταδιακή προμήθεια επίγειων και εναέριων μηχανολογικών μέσων για το Πυροσβεστικό Σώμα  και για τους φορείς της τοπικής Διοίκησης , μέσω του προγράμματος ΑΙΓΙΣ.
  • Σταδιακή προμήθεια δορυφορικών συστημάτων παρακολούθησης και εντοπισμού πυρκαγιών, πρόγνωσης μετεωρολογικών δεδομένων κ.λ.π. μέσω προγράμματος ΑΙΓΙΣ.

Συνολικά οι πολυδιαφημιζόμενες από την Κυβέρνηση προμήθειες μέσω Ευρωπαϊκών κονδυλίων, όπως αναλύονται στο πρόγραμμα “ΑΙΓΙΣ” θυμίζουν περισσότερο τη λαϊκή ρήση “ζήσε Μάη να φας τριφύλλι” αφού στην καλύτερη περίπτωση οι πρώτες παραδόσεις για χρήση από το Π.Σ. των υπό προμήθεια οχημάτων, αεροσκαφών κλπ θα είναι σε 2 έτη.

Καμία αναφορά δεν έγινε για μέτρα αποτροπής εκδήλωσης των πυρκαγιών και στην έλλειψη ολοκληρωμένης διαχείρισης των δασικών οικοσυστημάτων .   Εύκολα η Κυβέρνηση νομοθετεί πρόστιμα για τον μη καθαρισμό ιδιωτικών οικοπέδων την ίδια ώρα που δρόμοι αρμοδιότητας Περιφέρειας ή Δήμων παραμένουν ακαθάριστοι.

Δεν ακούσαμε καμία σχετική αναφορά τόσο από τον Υφυπουργό όσο και από τον Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων για χρηματοδότηση τοπικών προληπτικών προγραμμάτων σχετικά με :

  • Τον καθαρισμό, την συντήρηση και την διάνοιξη αγροτικών δρόμων.
  • Τον καθαρισμό και την διαπλάτυνση του πυκνού επαρχιακού οδικού δικτύου του νησιού που εκ των πραγμάτων αν υλοποιούνταν παρόμοιος σχεδιασμός θα μετατρέπονταν σε ένα πλήρες δίκτυο αντιπυρικών ζωνών και θα διευκόλυνε την έγκαιρη προσέλευση των κατασταλτικών δυνάμεων.
  • Τον καθαρισμό των τεράστιων εγκαταλελειμμένων αγροτικών εκτάσεων με ελαιώνες που έχουν αφεθεί στην τύχη τους εξαιτίας της αντιαγροτικής πολιτικής που εφαρμόζεται και τον προσανατολισμό της οικονομικής ανάπτυξης του νησιού με κριτήριο την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων στον τομέα του τουρισμού.
  • Την αναγκαία μετατροπή των δύο πυροσβεστικών κλιμακίων του νησιού σε Πυροσβεστικές Υπηρεσίες τουλάχιστον Γ΄ και Β΄ τάξης.
  • Την δημιουργία σύγχρονων εγκαταστάσεων για όλες τις πυροσβεστικές υπηρεσίες του νησιού με ευθύνη του κράτους και όχι των δημοτικών αρχών, που είδαμε όλοι μας  τα αποτελέσματα της ανάθεσης αντίστοιχων αρμοδιοτήτων στους δήμους σε τι άθλιες συνθήκες στέγασης και λειτουργίας υποχρεώθηκαν οι υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Αργυράδων και όχι μόνο.
  • Την πλήρη στελέχωση των πυροσβεστικών υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό και την μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων πυροσβεστών.

Με την ίδια ατζέντα ο Υφυπουργός περιπλανήθηκε και στα άλλα νησιά χωρίς στην πραγματικότητα να ακουμπάει τα ιδιαίτερα προβλήματα του  κάθε νησιού.

Η κλιματική κρίση αποτέλεσε για ακόμη μια φορά από τον εκπρόσωπο της κυβέρνησης καθώς και τον Περιφερειάρχη, το βολικό άλλοθι για τις τεράστιες καταστροφές που προκαλούν οι εγκληματικές πολιτικές διαχείρισης του περιβάλλοντος υπέρ της κερδοφορίας των επιχειρηματικών συμφερόντων και της εμπορευματοποίησης της γης.

Η δημιουργία των λεγόμενων ομάδων δασοκομάντος   αποτελεί ένα ανέξοδο επικοινωνιακό άλλοθι της κυβέρνησης που έχει αξιοποιηθεί επανειλημμένα στο παρελθόν αρχής γενομένης την δεκαετία του 90, με την δημιουργία παρόμοιων μονάδων που κατέληγαν πάντα σε ένα επικοινωνιακό φιάσκο για τον λόγο ότι γενικότερα το Πυροσβεστικό Σώμα ταλανίζεται χρόνια τώρα από την υποχρηματοδότηση που έχει δημιουργήσει τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές, μέσα και προσωπικό.

Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι τόσο το προσωπικό αυτών των μονάδων όσο και γενικότερα το προσωπικό του Π.Σ. καλείται να καλύψει τα τεράστια κενά σε προσωπικό με την υπερεργασία , την περικοπή αδειών  και ημερήσιων αναπαύσεων, δίχως τα απαραίτητα ατομικά μέτρα προστασίας, την ανυπαρξία πλαισίου υγιεινής και ασφάλειας στα επιχειρησιακά συμβάντα και την έλλειψη στοιχειωδών προϋποθέσεων ανθρώπινης και ουσιαστικής διοικητικής υποστήριξης κατά την διάρκεια μεγάλων συμβάντων. Όλο το προσωπικό του Π.Σ ανεξαρτήτως σχέσης εργασίας ή τόπο προέλευσης ρίχνονται στη μάχη  σε ιδιαίτερα επικίνδυνες για τη ζωή τους συνθήκες που συνθέτουν οι ελλείψεις που περιγράψαμε παραπάνω.

Ζητάμε από την περιφερειακή αρχή να μας ενημερώσει αν έχει καταρτίσει «σχέδιο για την αντιπυρική περίοδο» 2024, τι προβλέπει συγκεκριμένα, με τι προσωπικό και μέσα υποστηρίζεται και με ποια χρηματοδότηση;

Ποια είναι  τα μέσα και οι δυνάμεις που έχει στην διάθεση της η Περιφέρεια τα οποία όπως επικαλείται θα αξιοποιηθούν για να θωρακιστούν καλύτερα τα νησιά από ακραία καιρικά φαινόμενα, σεισμούς , πλημμύρες, πυρκαγιές;

Τι μέτρα έχει πάρει για χωριά που δεν έχουν δρόμους διαφυγής και τα οποία έχουμε αναφέρει σε προηγούμενη εισήγησή μας. (Εξωγή, Φρίκες, Περαχώρι Ιθάκης, Ορεινή Ζάκυνθος κ.α)

Τι εικόνα έχει από τις παρατηρήσεις που κατατίθενται στα ΣΟΠΠ, τι από όλα αυτά έχει λυθεί;

Δεν είναι κόστος η πυροπροστασία, η ζωή του λαού έχει αξία

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Γκισγκίνης Νίκος, Μπαλού Αλεξάνδρα, Σοφός Παναγιώτης

 

Στον αέρα οι μαθητικές μεταφορές για τη νέα σχολική περίοδο, μετά την ΚΥΑ (5/4/24), που τροποποιεί τους όρους των διαγωνιστικών διαδικασιών οδηγώντας σε νέα βάρη και νέες αγωνίες τους γονείς και τους μαθητές

Θέτουμε προς συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, ως κατεπείγον, το κρίσιμο πρόβλημα των μαθητικών δρομολογίων μετά την τελευταία ΚΥΑ της κυβέρνησης, η οποία με μαθηματική ακρίβεια, θα οδηγήσει σε νέα ταλαιπωρία μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς καθώς επίσης και σε μεγάλη οικονομική επιβάρυνση των λαϊκών οικογενειών. Το θέμα κρίνεται επίσης ως κατεπείγον γιατί απαιτεί άμεσα μέτρα και ενέργειες από την Περιφερειακή Αρχή ώστε να αντιμετωπιστεί η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται πριν να είναι αργά.

Η Κυβέρνηση με την ΚΥΑ αρ. 32239, εξέδωσε στις 5/4/2024, τροποποιεί την προηγούμενη ΚΥΑ (50025/19,92018), ως προς τον τρόπο υπολογισμού του αντίτιμου των Ειδικών μαθητικών Δελτίων. Συγκεκριμένα προβλέπει «Η αξία του ΕΜΔ υπολογίζεται στο ολόκληρο της τι­μής του κανονικού εισιτηρίου της διαδρομής (μονή ή μετ’ επιστροφής) της οποίας κάνει χρήση ο/η μαθητής/τρια.» (με την προηγούμενη ΚΥΑ υπολογίζονταν στο 50%.)

Στην ίδια ΚΥΑ αναφέρεται ότι «.. από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται επιπρόσθετη δαπάνη ύψους 30.000.000,00 ευρώ περίπου ετησίως σε βάρος των προϋπολογισμών των Περιφερειών, η οποία θα αντιμετωπισθεί από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών».

Η υποσημείωση ότι «Η αξία των ΕΜΔ δύναται να υπολογίζεται κάτω από την τιμή του κανονικού εισιτηρίου, εφόσον ο συγκοι­νωνιακός φορέας συναινεί σε αυτό», μόνο εμπαιγμό μπορεί να συνιστά αφού είναι κατανοητό σε όλους ότι τους όρους και τις τιμές θα τις καθορίζει ο συγκοινωνιακός φορέας με κριτήριο το «οικονομικό του συμφέρον» αφού είναι Α.Ε και λειτουργεί με τους επιχειρηματικούς όρους κερδοφορίας.

Με κυνικό τρόπο η κυβέρνηση φροντίζει να έχουν μεγαλύτερα έσοδα οι ΑΕ και οι ιδιώτες ενώ από την άλλη στερεί από την Περιφέρεια πόρους και έργα. Το αποτέλεσμα θα είναι είτε η Περιφέρεια να τροποποιεί τις χιλιομετρικές αποστάσεις είτε να μην εκδώσει ΕΜΔ αλλά να διευρύνει τις γνωστές διαδικασίες των διαγωνισμών με τα αποτελέσματα που βιώνουμε όλα αυτά τα χρόνια, με δεκάδες δρομολόγια να βγαίνουν και ξαναβγαίνουν «άγονα» στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται.

Να θυμίσουμε ότι για την φετινή σχολική χρονιά και λίγο πριν τη λήξη της, 288 μαθητές, ακόμα και μαθητές ειδικής αγωγής, στην Π.Ε Κέρκυρας δεν μετακινούνται με ΜΜΜ, αλλά με ευθύνη των γονιών τους.

Σε κάθε περίπτωση γίνεται φανερό ότι από την απόφαση της Κυβέρνησης που με τόση σπουδή εξέδωσε, ωφελούμενοι θα είναι οι αστικές συγκοινωνίες Α.Ε, οι ιδιοκτήτες πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ. Χαμένοι θα είναι μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς.

Σημειώνουμε για άλλη μια φορά πως απέναντι στο δικαίωμα για ασφαλή δωρεάν μεταφορά βρίσκεται το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει την τελευταία δεκαετία, το υπάρχον σύστημα δημοσίων συμβάσεων και η παντελής έλλειψη υποδομών μεταφοράς από το ίδιο το κράτος που συνδέει το δικαίωμα μεταφοράς των μαθητών με το αν συμφέρει ή όχι κάθε ιδιώτη να αναλάβει κάποιο δρομολόγιο, ώστε να μην βγαίνουν άγονα τα δρομολόγια.

Λύση με μόνιμα χαρακτηριστικά μπορεί να δοθεί με τη δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους. Τα χρήματα που έχουν δοθεί ή θα δοθούν για τη μεταφορά μέσω ιδιωτών θα αρκούσαν για την κάλυψη των αναγκών μεταφοράς από και προς το σχολείο, για σχολικές επισκέψεις.

Οι προσπάθειες και η δουλειά των εργαζομένων των υποστελεχωμένων, αρμόδιων υπηρεσιών, που καλούνται εφαρμόζοντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο να σχεδιάσουν χιλιάδες δρομολόγια για τη μεταφορά μαθητών σκοντάφτει στις διαθέσεις και τις επιλογές των κάθε είδους ιδιοκτητών πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, για το αν θα διαθέσουν τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν θα συμφωνήσουν στις προσφερόμενες τιμές και δεν θα κρίνουν ασύμφορα τα δρομολόγια, αν δεν παραιτηθούν και δεν αποσύρουν ξαφνικά τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν είναι τουριστική περίοδος ή όχι κλπ.

Βρισκόμαστε ξανά μπροστά στην επιλεκτική ανικανότητα του κράτους να λύσει ολοκληρωμένα το ζήτημα, που επιλέγει να διαθέτει εκατομμύρια χωρίς αποτέλεσμα, που ένα τόσο σοβαρό ζήτημα το αφήνει στις ορέξεις των ιδιωτών ιδιοκτητών μέσων μεταφοράς που αντιμετωπίζει τους μαθητές ως πελάτες.

  1. Η Περιφερειακή Αρχή οφείλει να ζητήσει την απόσυρση της συγκεκριμένης ΚΥΑ, αίτημα που μπορεί και πρέπει να είναι ενιαίο από όλες τις Περιφέρειες.
  2. Για άλλη μια φορά τα προβλήματα και τα αδιέξοδα φέρνουν στο προσκήνιο τη μοναδική λύση που πρέπει να δοθεί: Απόκτηση από τις Περιφέρειες ή από άλλο Δημόσιο Φορέα όλου του αναγκαίου στόλου οχημάτων και προσλήψεις οδηγών & συνοδών, ώστε έγκαιρα και ολοκληρωμένα να προγραμματίζονται και να πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια, που χρειάζονται για την μεταφορά των μαθητών, που εντάσσονται στο «σύστημα» αυτό, χωρίς τον ασφυκτικό χιλιομετρικό περιορισμό, με ταυτόχρονη ένταξη και χρήση του στόλου αυτού σε υπόλοιπες ανάγκες και δράσεις μετακινήσεων (εκδρομές, επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού και Άθλησης, άλλα δρομολόγια κλπ.)

Η Παιδεία, η μόρφωση των παιδιών μας, είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.\

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης

Γκισγκίνης Νίκος, Μπαλού Αλεξάνδρα, Σοφός Παναγιώτης