«Το υπουργείο Παιδείας, έστειλε πρόσφατα σε όλα τα Γυμνάσια της χώρας, εγκύκλιο σχετικά με το σχεδιασμό, την οργάνωση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων στα πλαίσια του θεσμού της “Θεματικής Εβδομάδας” με τίτλο “Σώμα και ταυτότητα” στις ενότητες α) διατροφή και ποιότητα ζωής, β) πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων, γ) έμφυλες ταυτότητες.
Ισχυρίζεται ότι με αυτό τον τρόπο ενισχύεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Αναρωτιόμαστε αλήθεια πώς ενισχύεται η εκπαιδευτική διαδικασία όταν: οι συγκεκριμένες δραστηριότητες προωθούνται στα μέσα της σχολικής χρονιάς, με γνωστή την κατάσταση των σχολείων (κενά, μεγάλα τμήματα, ελλείψεις σε ειδική αγωγή και παράλληλη στήριξη, ελλείψεις σε υποδομές, υποχρηματοδότηση κ.τ.λ.). Την ίδια στιγμή που περικόπτονται ώρες από τον κύριο κορμό των μαθημάτων στο Γυμνάσιο, έρχονται σήμερα να στριμώξουν μέσα σε μια εβδομάδα, μια σειρά θέματα που θα μπορούσαν να προσεγγίζονται μέσα στην τάξη, μέσα στο μάθημα, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Τα ζητήματα που επιλέγονται φυσικά δεν είναι ασύνδετα με τα σοβαρά και υπαρκτά προβλήματα που εντοπίζονται μέσα και έξω από τα σχολεία. Τα τεράστια διατροφικά προβλήματα, την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων που εμφανίζονται μέσα στο σχολείο και σχετίζονται με το λεγόμενο “bullying”, την ολοένα αυξανόμενη χρήση ναρκωτικών και αλκοόλ από τους νέους μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί ως παιδαγωγοί, οφείλουν να παρεμβαίνουν με επιστημονικό αλλά και συστηματικό τρόπο και να αναδεικνύουν τα ζητήματα που απασχολούν τους νέους και τα αίτια που τα προκαλούν. Να συμβάλουν τόσο στην αντιμετώπισή τους όσο και στη διαμόρφωση νεανικών συνειδήσεων μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία με δραστηριότητες και εκδηλώσεις. Για εμάς είναι στοιχείο παραίτησης και βαθιά επικίνδυνη, η αντίληψη που λέει ότι ο εκπαιδευτικός δεν είναι ειδικός, δεν μπορεί να πάρει θέση απέναντι σ’ αυτά ζητήματα.
Στην προκειμένη περίπτωση όμως είναι απλά υποκρισία όταν το υπουργείο μιλάει: για την προαγωγή της υγείας των μαθητών και τη σωστή διατροφή, την ώρα που υπάρχει υποσιτισμός σε δεκάδες χιλιάδες μαθητές και την ώρα που η Γυμναστική και η Βιολογία έχουν εξοβελιστεί από το σχολικό πρόγραμμα, την ώρα που ο αθλητισμός κοστίζει και είναι ατομική υπόθεση της κάθε οικογένειας. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, η κυβέρνηση δεν υλοποιεί το αίτημα του γονεϊκού κινήματος για ένα γεύμα σε όλα τα παιδιά με ευθύνη της πολιτείας.
Τι κατεύθυνση θα δώσει αλήθεια για το ζήτημα της ισοτιμίας των δύο φύλων όταν με την πολιτική και της σημερινής κυβέρνησης τσακίζεται η μητρότητα, πρέπει να δεσμευτείς ότι δεν θα γίνεις μητέρα προκειμένου να προσληφθείς για εργασία, αυξάνεται η εκμετάλλευση των γυναικών, βαθαίνει η ανισοτιμία των δύο φύλων;
Είναι απορίας άξιο, ποιες κατευθύνσεις θα δώσει το υπουργείο στο θέμα “πρόληψη του εθισμού”, όταν η χρήση ουσιών, συνδέεται άμεσα με την φυγή από μια κοινωνική πραγματικότητα που συνθλίβει τον νέο άνθρωπο. Μια προσπάθεια να διαχειρισθεί ο νέος τις ταξικές ανισότητες , την βαθιά αλλοτρίωση.
Στα ερωτήματα: υπάρχουν σκληρά και μαλακά ναρκωτικά, υπάρχουν σκληρές και μαλακές εξαρτήσεις; που βρίσκεται ο μύθος και που η πραγματικότητα; Ποιος θα μεταφέρει το ερώτημα στο σχολείο και με ποιον τρόπο θα το απαντήσει; Ποιον μύθο θα καταρρίψει το υπουργείο όταν η ίδια η κυβέρνηση τοποθετείται υπέρ της νομιμοποίησης των “μαλακών ναρκωτικών”, και η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ ανοιχτά συμμετέχει σε “φιέστες για την αποποινικοποίηση των ναρκωτικών”, καλλιεργώντας μία στάση φυγής και ναρκωκουλτούρας της νέας γενιάς που βιώνει καθημερινά τα αδιέξοδα και τη βαρβαρότητα του συστήματος;
Για εμάς τα ζητήματα της εικόνας σώματος, των διατροφικών συνηθειών, της εικόνας εαυτού, της ταυτότητας φύλου, των εθιστικών συμπεριφορών, της χρήσης ουσιών, των κοινωνικών στερεοτύπων, της διαμεσολάβησης των ανθρωπίνων σχέσεων, της βίας, της κοινωνικής θέσης και στάσης, των κοινωνικών ρόλων, είναι άμεσο αποτέλεσμα των συνθηκών, μέσα στους οποίους υπάρχουν οι άνθρωποι.
Δεν μπορείς να καταρρίψεις μύθους, εάν δεν αποκαλύψεις τις πραγματικότητες και τις αναγκαιότητες που τους δημιουργούν, τα συμφέροντα που εξυπηρετούν.
Συνεπώς, είναι καθοριστικό για τα παιδιά μας, η αποκάλυψη των μηχανισμών, που δημιουργούν αλλοτριωμένες ανάγκες, αξίες, αλλοτριωμένα πρότυπα, που θέτουν ανταγωνιστικά αντιμέτωπους μικρούς και μεγάλους, που στιγματίζουν και περιθωριοποιούν, που καλλιεργώντας το φόβο του άλλου, του διαφορετικού οδηγούν στη βία στο έγκλημα και νομιμοποιούν το φασισμό.
Για να μπορεί ένας νέος άνθρωπος να παίρνει αποφάσεις και μάλιστα σωστές, θα πρέπει η κοινωνία και το εκπαιδευτικό σύστημα να δημιουργούν προϋποθέσεις , θα πρέπει να έχει επιλογές, να έχει εναλλακτικές, να μπορεί να βάζει προτεραιότητες. Πως μπορούν να παίρνουν σωστές αποφάσεις τα νέα παιδιά, χωρίς ανάπτυξη της κριτικής σκέψης; Όταν η διαδικασία της γνώσης αντικαθίσταται από την διαδικασία της πληροφόρησης και η διαδικασία της εκπαίδευσης από την διαδικασία της κατάρτισης; Τι επιλογές μπορούν να έχουν όταν η ανεργία στους νέους ξεπερνάει το 60%;
Στην εγκύκλιο αναφέρεται, ότι για την υλοποίηση της Θεματικής Εβδομάδας, μπορούν να προσκληθούν εκπρόσωποι φορέων από σχετικό κατάλογο που έχει συγκροτήσει το Ι.Ε.Π, καθώς και οποιοσδήποτε φορέας που δραστηριοποιείται στην περιοχή του σχολείου και εκτιμά ο Σύλλογος Διδασκόντων ότι μπορεί να συμβάλλει στην υλοποίησή της.
Ανοίγει λοιπόν ο δρόμος για τον οποιονδήποτε, να μπει στο σχολείο, να εκφράσει την άποψή του και να επηρεάσει προς την κατεύθυνση που θέλει. Ανοίγει επίσης ο δρόμος για τις Μ.Κ.Ο. και τους ιδιώτες. Αυτού του είδους οι παρεμβάσεις στον ευαίσθητο χώρο του σχολείου, πρέπει να υλοποιούνται από δημόσιους φορείς που τελούν υπό την εποπτεία του Δημοσίου, με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό που με την σειρά του να μπορεί να εκπαιδεύει κατάλληλα το διδακτικό προσωπικό του σχολείου. Πρέπει οι φορείς που θα παρεμβαίνουν να έχουν ενιαία φιλοσοφία και αντίληψη. Διαφορετικά, θα μεταφέρουν στο σχολείο αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις.
Κατά συνέπεια, η σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινότητα οφείλει και πρέπει να διασφαλίζεται και οι παρεμβάσεις σε τόσο σοβαρά θέματα όπως η εξάρτηση, ή η ταυτότητα φύλου, πρέπει να έχουν πρωτογενή προληπτικό χαρακτήρα. Πρέπει, να υλοποιούνται από προγράμματα και δράσεις με μεγάλο χρονικό ορίζοντα. Πρέπει, να έχουν ενιαία φιλοσοφία και αντίληψη.
Επειδή, αυτά τα ερωτήματα αφορούν τη ζωή των παιδιών του ελληνικού λαού, την ζωή των παιδιών μας, τις απαντήσεις μέσα στα σχολεία δεν μπορεί και δεν πρέπει να τις δώσει ο καθένας.
Το ΔΣ της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Λευκάδας
Καταρχάς θα ήθελα να σας ρωτήσω για το ποιες είναι οι ενέργειες που έχετε κάνει σαν Ένωση προκειμένου να ενημερωθούν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων και γενικότερα οι γονείς.Ποιές είναι οι ενέργειες που έχετε κάνει προκειμένου να αφυπνισθούν οι γονείς;Πρόκειται για μια αθλιότητα και ,δυστυχώς, δεν έχετε δώσει την ανάλογη βαρύτητα.Έπρεπε να έχετε κάνει έκτακτη γενική συνέλευση ανοικτή προς όλους τους γονείς του Δήμου Λευκάδος ως “εξαιρετικώς επέιγον”,όπως ,ακριβώς.έγραφε και η επιστολή του Υπουργείου που στάλθηκε προς όλα τα Γυμνάσια της Ελλάδος στις 23 Δεκεμβρίου 2016,να ενημερώσετε για το τι ακριβώς πρόκειται και να καλέσετε το κάθε γονέα να πάρει θέση και να αναλάβει την ευθύνη του.Αντ’αυτού,στέλνετε μια επιστολή λέγοντας ότι το Υπουργείο Παιδείας υποκρίνεται ,εστιάζοντας,όμως,όχι στο πραγματικό λόγο της υποκρισίας αλλά στον τρόπο με το οποίο θα διαχειρισθούν οι εκπαιδευτικοί το πρόβλημα.Και η δική σας η στάση ποια είναι;Δεν είναι υποκριτική;Θέλετε να μας δείξετε ότι ενδιαφέρεστε για το εν λόγω ζήτημα αλλά δεν μας ξεκαθαρίζετε ούτε τη στάση σας!Συμφωνείτε ή όχι;Aν αύριο υποχρεώσουν τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν όλες τις θεματικές ενότητες ανεξαιρέτως,ποιά θα είναι ή στάση σας ;Λυπάμαι,αλλά δεν έχετε συνειδητοποιήσει ποια είναι η ουσία του θέματος ,γι’αυτό ,ίσως,δεν κάνατε και καμμιά άλλη ενέργεια.Το πρόβλημα ,λοιπόν,είναι ότι το φλέγον θέμα της θεματικής εβδομάδας είναι οι “‘Εμφυλες Ταυτότητες” και τα άλλα δύο θέματα για την υγεία και τα ναρκωτικά είναι προσχηματικά.Και μόνο από το γενικό τίτλο ΄”Σώμα και Ταυτότητα” διακρίνεται,αμέσως,που το Υπουργείο αποδίδει τη μέγιστη βαρύτητα.Με τέτοιες αθλιότητες θέλουν να ξεθεμελιώσουν ότι ύγιές έχει απομείνει στον τόπο μας.Μας εξόντωσαν οικονομικά,μας διέλυσαν κοινωνικά,μας πούλησαν τα αιματοβαμμένα χώματά μας και τώρα έρχονται να βάλουν και την ηθική ταφόπλακα διαστρέφοντας τα παιδιά μας με κάθε τρόπο.Σε αυτό το σημείο,λοιπόν,βρίσκεται η υποκρισία του Υπουργείου!Και τώρα σας ερωτώ.’Εχετε καταλάβει σε τι κόλαση σπρώχνουν τα παιδιά μας;Oi κύριοι έχουν παραφρονήσει!!!Εμείς τι κάνουμε;Εσείς τι θα κάνετε;
Μα καλη μου θα κανουν εκλογες. Κρυφες εκλογες ομως. Χωρις επισημη προσκληση προς ολους αλλα επιλεκτικα και απο στομα σε στομα, ετσι μονο για τους οικειους. Παγια τακτικη. Κρυφες συναντησεις σε δημοσιους χωρους οπως η Βιβλιοθηκη ας πουμε, πηγαδακια, συντεχνιες, συνεννοησεις, ανταλλαγες ψηφων κλπ. Αληθεια για εκλογες γονεων προκειται η βουλευτικες;;;; Μονο με την καρεκλα ασχολειται η Ενωση και με καμια ανακοινοσουλα”τυπου’ ΠΑΜΕ και απο ουσια; ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ!!! Αραγε γιατι δεν δημοσιοποιουν τις εκλογες στις 19 Μαρτιου 11 το πρωι στο 4ο Δημοτικο;;; ΓΙΑΤΙΙΙΙ;;;;; Αραγε ποσοι εκπαιδευτικοι η συζυγοι αυτων, αποτελουν τη Γενικη Συνελευση; ποσοι απο αυτους θα θεσουν υποψηφιοτητα για να να διαφυλαξουν τα προσωπικα και συναδελφικα τους συμφεροντα και οχι τα συμφεροντα των μαθητων;;;