ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΥ- ΝΤΑΝΟΥ – ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Το Νοέμβρη του 2015 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «ΨΥΧΟΓΙΟΣ» ένα ακόμη μυθιστόρημα της πολυγραφότατης Μάρως Βαμβουνάκη, με κοινωνικό κυρίως περιεχόμενο. Η συγγραφέας γεννήθηκε στα Χανιά, όπου έζησε τα παιδικά της χρόνια και από εννέα χρονών ήρθε με την οικογένειά της στην Αθήνα, όπου σπούδασε νομικά και ψυχολογία. Έχει γράψει βιβλία για παιδιά, διηγήματα, μυθιστορήματα, νουβέλες, θέατρο, ψυχολογία. Όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο του νέου μυθιστορήματος «όταν ένας συγγραφέας τα ξέρει όλα εξαρχής για τους ήρωές του, δεν είναι καλός συγγραφέας. Δεν μπορεί δηλαδή να υποταχτεί στις εκπλήξεις των προσώπων, αναγκαίο για να ζωντανέψει το κείμενο. Όσο για τις δύο πόλεις, την Αθήνα και τα Χανιά που αναφέρεται τούτο το βιβλίο τι να πεις; Κάθε πόλη που ζήσαμε είναι η αντανάκλασή μας, η προβολή του προσώπου μας. Πάντα θα απορούν οι στοχαστές: είναι η πόλη που επηρεάζει τους ανθρώπους της ή οι άνθρωποι που της δίνουν τα χαρακτηριστικά τους;».

Στις 289 σελίδες του βιβλίου διακρίνουμε τα κεφάλαια 1) σε ξένο σπίτι(9-51): μετά το θάνατο της συζύγου του ο πονεμένος πατέρας παίρνει την κόρη του με το άλογό του και κατεβαίνουν από το χωριό στα Χανιά, για να την αφήσει στην ξαδέρφη του και νονά της κι εκείνος να πάει στον Καναδά για δουλειά. Δύσκολος ο αποχαιρετισμός τους και πολλά τα όνειρα του κοριτσιού, της Κάτιας, για το μέλλον της. Η νονά της, η Ερμιόνη, την προσέχει, τη βάζει να ζει στο κηπόσπιτο και έντεκα μήνες μετά της ανακοινώνει τον ξαφνικό θάνατο του πατέρα της , που τη βυθίζει στο πένθος και την κατάθλιψη. 2)Πάσχα(53-98): Το Πάσχα έρχεται στα Χανιά ο νεαρός Δημήτρης Καλλέργης, ανιψιός της Ερμιόνης, από την Αθήνα και δημιουργείται μεταξύ των δύο νέων μια δυνατή ιστορία αγάπης, χωρίς να υποψιαστεί κάτι η Ερμιόνη. Εκείνος φεύγει και η Κάτια ζει για τη στιγμή που θα επιστρέψει κοντά της. 3) έρημος της αναμονής της(99-144): ξαναζούν τον έρωτά τους στα Χανιά τέλος Ιουνίου και Αύγουστο, που της ανακοινώνει πως φεύγει Γερμανία για σπουδές. Τα Χριστούγεννα επιστρέφει με υποσχέσεις και δύο μήνες μετά η Κάτια διαπιστώνει εγκυμοσύνη. Μόνη καθώς είναι, ζητάει τη βοήθεια της Θάλειας, μιας πλύστρας του σπιτιού της νονάς της 4)νεκρό παιδί(145-184): πηγαίνουν σε μια μαμή και κάνει έκτρωση, με την υπόσχεση να μη μιλήσουν σε κανένα. Μαθαίνει πως ο Δημήτρης παντρεύεται Γερμανίδα και αποφασίζει να ανεβεί στην Αθήνα για σπουδές. Με πολλή μελέτη περνάει στη Νομική Αθήνας, μένει στη φοιτητική εστία, τελειώνει και κάνει άσκηση σε ένα καλό δικηγορικό γραφείο της πρωτεύουσας. Ο μεγαλοδικηγόρος εκτιμά τις ικανότητές της, την κρατάει στο γραφείο του, την καλεί στην οικογένειά του και μετά τον αιφνίδιο θάνατό του της αφήνει το γραφείο, που το διατηρεί με συνεργάτες. Ένα τηλεφώνημα συμβολαιογράφου από Χανιά πως η νονά της πέθανε και της άφησε το αρχοντικό την αναγκάζει να κατεβεί 25 χρόνια μετά στα Χανιά. 5) επιστροφή(185-225): ανοίγει γραφείο και στα Χανιά και μένει στο αρχοντικό της νονάς της, μετά από πολλές επισκευές, γιατί ήταν παρατημένο, ζώντας με τις αναμνήσεις του παρελθόντος, με μεγάλη επιτυχία στη δικηγορία. 6) κι άλλη επιστροφή(227-270): η ζωή συνεχίζεται , επιλέγει παρέες και μια μέρα στο δικαστήριο διακρίνει γερασμένο και ταλαίπωρο το Δημήτρη να την παρακολουθεί. Συναντιούνται σε καφενείο, όπου της διηγείται τη ζωή του και παραδέχεται τις λάθος επιλογές του. Η Κάτια είναι ψυχρή μαζί του, αδιαφορεί και συνεχίζει τη δουλειά της. 7) Έλεος (271-289): μετά από πολύ προβληματισμό, η Κάτια αποφασίζει να τον ψάξει στην πόλη, τον παίρνει στο σπίτι της και ζουν μαζί, αγνοώντας τα σχόλια των συμπολιτών της.

Ένα βιβλίο που καθόλου δεν κουράζει, που περνάει τα δικά του μηνύματα με τις λεπτομερείς περιγραφές, τον εμπλουτισμένο πυκνό λόγο, θυμίζοντας στον καθένα την ευθύνη του απέναντι στις επιλογές του. Ζωντανεύει τον έρωτα, τονίζει τη θέση της γυναίκας , τις νοοτροπίες των γονιών, τη διάθεση της επαρχίας για κουτσομπολιό, τη δύναμη του ανθρώπου στην εμμονή του να πετύχει τους στόχους του. Προβληματίζει για το πόσο τελικά πρέπει να εμπιστευόμαστε τους άλλους και φυσικά διδάσκει πως η αποτυχία ή η επιτυχία στη ζωή δεν έχει σχέση με το φύλο, αλλά με το πώς ο καθένας διαχειρίζεται τις ευκαιρίες που του παρουσιάζονται.

Κατερίνα Λιβιτσάνου- Ντάνου

φιλόλογος

remote.jpg