Δύο σχόλια με αφορμή την πανδημία

Το επόμενο διάστημα καλούμαστε να ζήσουμε σε πρωτόγνωρες συνθήκες λόγω της πανδημίας του κοροναϊού. Ευχόμαστε να βγούμε όλοι υγιείς και δυνατοί μέσα από αυτή τη δοκιμασία. Αλλά και σοφότεροι… Διότι η σημερινή κρίση καταδεικνύει πόσο επικίνδυνες είναι οι νεοφιλελεύθερες πρακτικές συρρίκνωσης του κοινωνικού κράτους και διαχείρισης κοινωνικών αγαθών, όπως η υγεία, με οικονομικούς όρους. Η κοινωνία μας πρέπει να αντιπαλεύει ακατάπαυστα την επιχειρούμενη απαξίωση και τη συνακόλουθη αποδόμηση του κοινωνικού κράτους και να προτάσσει τη διασφάλιση και την ενίσχυση του αποκλειστικά δημόσιου χαρακτήρα νευραλγικών τομέων, όπως η υγεία, η παιδεία και η κοινωνική ασφάλιση.

Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων, αν και είναι απαραίτητη για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας, έχει αρνητικές επιπτώσεις για τους μαθητές και τις μαθήτριες καθώς τους αποκόπτει από τη μαθησιακή διαδικασία, ανατρέπει την καθημερινότητά τους και τους δημιουργεί αισθήματα αβεβαιότητας και άγχους. Το Υπουργείο Παιδείας, σε μια κίνηση εντυπωσιασμού, προωθεί με διαδικασίες fast track τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα, όμως, η συγκεκριμένη μορφή εκπαίδευσης δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση, παρά μόνο να λειτουργήσει συμπληρωματικά. Ειδικά στη χώρα μας, που σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 22% των νοικοκυριών δεν έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, η εφαρμογή της δεν μπορεί να εξασφαλίσει συνθήκες ισότιμης πρόσβασης των παιδιών στη μάθηση. Επιπλέον, το Υπουργείο Παιδείας είναι ανέτοιμο, καθώς ουδέποτε επιμόρφωσε, σε μαζική κλίμακα, το ανθρώπινο δυναμικό του στην εξ αποστάσεως διδασκαλία. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία απαιτεί σοβαρό σχεδιασμό, προετοιμασία και υλικοτεχνικές υποδομές και δεν μπορεί να υλοποιηθεί, με ουσιαστικό τρόπο, στο πόδι. Με βάση όλα τα παραπάνω, η θέση μας είναι ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να είναι σε προαιρετική βάση, και να μην θεωρηθεί ότι πραγματοποιείται στο επίπεδο της αναπλήρωσης των μαθημάτων και της κάλυψης της ύλης, αλλά μόνο ως ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο.

Το Υπουργείο Παιδείας, όμως, οφείλει να προχωρήσει άμεσα στον καθορισμό του τρόπου αναπλήρωσης των χαμένων ωρών, στην όσο είναι δυνατόν συγκεκριμενοποίηση της ημερομηνίας έναρξης των Πανελληνίων εξετάσεων και στη μείωση της εξεταστέας ύλη, έτσι ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες , κυρίως αυτοί της Γ΄ Λυκείου, να γνωρίζουν τις συνθήκες στις οποίες θα κινηθούν, όταν παρέλθει η παρούσα κατάσταση έκτακτης ανάγκης, και με ηρεμία να σχεδιάσουν τα διαβάσματά τους.

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Λευκάδας