Η Εθνική Λυρική Σκηνή έκανε σπουδαία πρεμιέρα στις νέες εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Η νέα εποχή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος άνοιξε αυλαία την Κυριακή με το εμβληματικό έργο Ηλέκτρα και την καθηλωτική Αγνή Μπάλτσα να καθηλώνουν 1.400 θεατές. Ο Δήμαρχος Λευκάδας κ. Κων/νος Δρακονταειδής χειροκρότησε θερμά την ΑΓΝΗ ΜΠΑΛΤΣΑ στην μεγάλη πρεμιέρα της παράστασης “ΗΛΕΚΤΡΑ” όπου πρωταγωνιστεί στο ρόλο της ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑΣ εκδηλώνοντας την μεγάλη του εκτίμηση στην κορυφαία δραματική μεσόφωνο με καταγωγή απο την Λευκάδα.

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης επέλεξε ως εναρκτήριο έργο την κορυφαία όπερα του Ρίχαρντ Στράους Ηλέκτρα, αναθέτοντας τη μουσική διεύθυνση στον Βασίλη Χριστόπουλο και τη σκηνοθεσία στον Γιάννη Κόκκο.

Η Ηλέκτρα, ένα εμβληματικό έργο του 20ού αιώνα που βασίζεται στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, έφερε στη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ένα λαμπρό καστ διεθνούς ακτινοβολίας με την εξαιρετική Ζαμπίνε Χογκρέφε να κρατάει τον ρόλο του τίτλου και την κορυφαία Ελληνίδα δραματική μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα στην πρώτη της συνεργασία με το μοναδικό ελληνικό λυρικό θέατρο.

Στην ιστορική πρεμιέρα της Ηλέκτρας, που δόθηκε στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος των 1400 θέσεων, έδωσαν το “παρών” ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος, η Υπουργός Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, βουλευτές, στελέχη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, καλλιτέχνες και φυσικά το πολυπληθές κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Ο Γιάννης Κόκκος υπέγραψε έναν εντυπωσιακό σκηνικό χώρο, “έναν τόπο ο οποίος μιλά για τον εγκλωβισμό και την τρέλα, την εμμονή και τη φαντασίωση, τη λάσπη και τον χρυσό και ταυτόχρονα για την αντοχή αρχαίων ιστοριών, οι οποίες ζουν στο παρόν”, όπως αναφέρει ο ίδιος στο σημείωμα του. Μέσα από μια θεατρική σκηνοθεσία, ο Κόκκος επιχειρεί να “εστιάσει στη διπλή εικόνα ενός πλάσματος το οποίο έγινε άγριο λόγω της ταπείνωσης και της αδικίας, και μιας μορφής σχεδόν θρησκευτικής, η οποία περιγράφεται ως καθαγιασμένη από τη θλίψη”, ακολουθώντας με αυτό τον τρόπο τη ριζοσπαστικότητα του Στράους.

Τα κοστούμια υπέγραψε η Λιλή Κεντάκα, τους φωτισμούς ο Βινίτσιο Κέλι, ενώ τις βιντεοπροβολές ο Σέρτζιο Μετάλλι.
Στον πρωταγωνιστικό ρόλο η Ζαμπίνε Χογκρέφε, έπλασε μια Ηλέκτρα που ενσαρκώνει την άρνηση. Μέσα από μια έντονα δραματική φωνητική και σκηνική ερμηνεία η Χογκρέφε ενθουσίασε το κοινό. Η Γκουν-Μπριτ Μπάρκμιν στον ρόλο της Χρυσόθεμις -της ανεστραμμένης όψης της Ηλέκτρας-, εντυπωσίασε με τη φωνητική της νιότη και άνεση, όπως επίσης με τη σκηνική της παρουσία.

Η Αγνή Μπάλτσα ενσάρκωσε μια καθηλωτική Κλυταιμνήστρα. Η σπουδαία φωνή της, για την οποία έχουν γραφεί ύμνοι παγκοσμίως, μάγεψε το κοινό, ενώ η εμβληματική σκηνική της παρουσία έδωσε μια άλλη διάσταση στην παράσταση. Η παρουσία της υπήρξε ένα πανάκριβο δώρο για τους θεατές της παράστασης.

Ο διακεκριμένος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Τηλιακός έδωσε μια μοναδική ερμηνεία στο ρόλο του Ορέστη, ενώ ο Φρανκ βαν Άκεν υπήρξε συγκλονιστικός ως Αίγισθος.

Η Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε διευρυμένη σύνθεση με πάνω από 100 όργανα, ξεπέρασε τα όριά της και έπλασε μια σπουδαία ερμηνεία στο έργο του Στράους. Ο αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος πραγματοποίησε έναν πραγματικό άθλο, δίνοντας μια εξαιρετική ερμηνεία σε ένα από τα δυσκολότερα και πιο απαιτητικά έργα όλων των εποχών. Τη διεύθυνση της Χορωδίας της ΕΛΣ είχε ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.

Παράλληλα, οι ανταποκρίσεις των ξένων μέσων για την επίσημη έναρξη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχουν ήδη αρχίσει να μιλούν για μια νέα εποχή για το ελληνικό Λυρικό Θέατρο.

Στο τελευταίο τεύχος του Γερμανικού περιοδικού Spiegel, ο δημοσιογράφος Wolfgang Höbel, ο οποίος παρακολούθησε τις πρόβες, αναφέρει, μεταξύ άλλων στο εκτεταμένο ρεπορτάζ του, ότι “μέσα από το παράδειγμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μπορεί πλέον ο τίτλος <Μαθαίνοντας από την Αθήνα>, να έχει μόνο θετική ανάγνωση”.

Στο τηλεγράφημα του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων, η Catherine Boitard, αναφέρει ότι “η Όπερα της Ελλάδας ξανά αποκτά φωνή, και παρά την ελληνική κρίση, η Εθνική Λυρική Σκηνή ενορχηστρώνει τη δική της αναγέννηση εγκαινιάζοντας μια νέα σκηνή και ένα νέο ρεπερτόριο”.

Επόμενες παραστάσεις της Ηλέκτρας στις 18, 22, 26, 31 Οκτωβρίου

Όλες οι παραστάσεις είναι sold out.

via Γιάννης Φαλκώνης