Το Μάη του 2016 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΩΚΕΑΝΟΣ το νέο μυθιστόρημα της Ιουστίνης  Φραγκούλη- Αργύρη (1η έκδοση 10000 αντίτυπα). Πρόκειται για ένα εξαιρετικό λογοτέχνημα με κοινωνικό περιεχόμενο, που βασίζεται σε βιωματική αφήγηση και συγκλονίζει τον αναγνώστη μέσα από τις  630 σελίδες του. Η Λευκαδίτισσα συγγραφέας   απόφοιτος του Πολιτικού Τμήματος της Νομικής Αθηνών δημοσιογραφεί από το 1983 σε ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα της Ελλάδας , ενώ από το 1989 ζει και εργάζεται στο Μόντρεαλ του Καναδά ως ανταποκρίτρια του ΑΠ Ειδήσεων και διαφόρων εντύπων. Είναι μέλος διαφόρων σωματείων με πλούσιο συγγραφικό έργο: η μοναξιά ενός ασυμβίβαστου, Πετάει – πετάει το σύννεφο, η παρακαταθήκη, Ψηλά τακούνια για πάντα, Ημερολόγιο Αβάνας- η Κούβα στο λυκόφως του Κάστρο, Για την αγάπη των άλλων, Ο Πολ και η Λάρα ταξιδεύουν, Έρωτας στην ομίχλη, Ξυπόλυτες στην άμμο και άλλα.

Το βιβλίο αφιερώνεται από τη συγγραφέα «στις αδελφικές της φίλες ένθεν κακείθεν του Ατλαντικού, για όσα τις κάνουν πιο δυνατές». Γνωρίζει καλά την ΤΡΙΚΥΜΙΑ του Σαίξπηρ, βασίζεται στη φράση του «όλο το παρελθόν είναι ένας πρόλογος» και δημιουργεί τη δική της «Τρικυμία», με έντονες και παραστατικές αφηγήσεις , με λεπτομερείς και ζωντανές  περιγραφές της Ελλάδας και του Καναδά, με ένα ρέοντα νεοελληνικό λόγο, που σε κρατάει σε αγωνία για τις ζωές των ηρώων και δε σ’ αφήνει να το απομακρύνεις , αν δεν το τελειώσεις, οδηγούμενος έτσι στην «κάθαρση».  Ο έρωτας, η αγάπη της μάνας για το παιδί, οι κοινωνικές προκαταλήψεις, η νοσταλγία και η αγάπη για την πατρίδα, η απιστία και η προδοσία, η φυγή και η εκδίκηση, η κοινωνική προσφορά, η εκμετάλλευση, η ορφάνια, ο αγώνας για δικαίωση, η ανθρωπιά και η απουσία της,  είναι μερικά από τα θέματα που  κυριαρχούν στο μυθιστόρημα, διαχρονικά και αδιαπραγμάτευτα.

Στο ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ (σελ. 9-11) η φίλη Ιουστίνη  δίνει την αφόρμηση της μυθιστορίας και καταλήγει «Η Τρικυμία είναι η λογοτεχνική προσαρμογή μιας ανθρώπινης ιστορίας, από αυτές που η ζωή εξυφαίνει με τον πιο ευφάνταστο τρόπο!». Στο 1ο μέρος (κεφ.1-18)  με τίτλο «υπηρεσία υπαίθρου» ( σελ. 13 – 182) παρουσιάζονται οι πρωταγωνιστές: ο  νεαρός Πέτρος Υπερείδης , αγροτικός γιατρός σε ένα Νησί του Αιγαίου και η εξωτική Ινδιάνα Ελληνοκαναδέζα Πολέτ. Κυριαρχούν:  η πανέμορφη νησιώτικη φύση, τα καμώματα της κ. Καμπά, ο έρωτας της Φιλίτσας, φοιτήτριας Φαρμακευτικής για το γιατρό, ο παράφορος έρωτας του Πέτρου και της Πολέτ, η Σπηλιά,τα γεύματα στου Ντάμη,  η βιβλιοθήκη του γιατρού με κυρίαρχο βιβλίο την «τρικυμία του Σαίξπηρ», το ατύχημα στην παραλία, το παρελθόν των δύο ερωτευμένων και η σχέση του Πέτρου με το αυτοκίνητο. Στο 2ο μέρος (κεφ. 1- 12) με τίτλο «the night palace” ( σελ. 185- 309) η ζωή μεταφέρεται στην Αθήνα, όπου αποφασίζουν οι δύο νέοι να ζήσουν μαζί, μετά το τέλος του αγροτικού και τη ματαίωση της επιστροφής της Πολέτ στον Καναδά. Οι γονείς του Πέτρου έχουν ετοιμάσει το ιατρείο στο Κολωνάκι, αλλά δε θέλουν την όμορφη Πολέτ. Ο γάμος γίνεται , οι προσπάθειες του ζευγαριού για παιδί πολλές, πολλές και οι ανομίες του Πέτρου, του πετυχημένου πλέον γυναικολόγου. Η Πολέτ γεννάει τελικά το Ρωμανό, καρπό του έρωτά τους, το βράδυ που εκείνος χάνει τη ζωή του . Στο 3ο μέρος (κεφ. 1- 14) με τίτλο «χαμένη στις απώλειες» (σελ. 313- 520) η ζωή της Πολέτ γίνεται μαρτύριο, αφού της παίρνουν το παιδί και την κλείνουν σε ψυχιατρείο. Με τη βοήθεια κάποιων όμως καταφέρνει να ταξιδέψει στον Καναδά μαζί με το Ρωμανό και να αρχίσει εκεί την τρικυμισμένη  ζωή της από την αρχή. Ανακαλύπτει μάλιστα την άγνωστη ζωή του Πέτρου και προσπαθεί να ξεχάσει το παρελθόν, αποκρύπτοντας από το παιδί την αλήθεια για την καταγωγή του. Μετακινείται σε διάφορα μέρη και σκηνοθετεί για παιδιά την «τρικυμία» του Σαίξπηρ. Ο Ρωμανός έχει διάφορες απορίες, μεγαλώνοντας. Στο 4ο μέρος (κεφ, 1- 11) με τίτλο «αποκαλύψεις»(σελ. 521- 618) ο Ρωμανός, μετά από ένα συστημένο γράμμα αναστατώνεται και μέσα από το facebook αναπτύσσει φιλία με το Μανώλη και τελικά μαθαίνει την αλήθεια για τον πατέρα και το παρελθόν του. Έρχεται στην Ελλάδα κρυφά από την Πολέτ, γνωρίζει τη γιαγιά του, πηγαίνει στο Νησί και ερωτεύεται τη Μυρτώ, κόρη της Φιλίτσας, από την οποία ακούει άλλες ιστορίες για τους γονείς του. Στον επίλογο  (σελ. 619- 628) με τίτλο « τα δάκρυα της νηνεμίας» ( κεφ. 1- 2) ο Ρωμανός επικοινωνεί με τη μητέρα του και δίνεται το συγκλονιστικό τέλος του μυθιστορήματος!

Ένα καταπληκτικό βιβλίο ,που αξίζει να διαβαστεί από τον καθένα για το ωραίο ταξίδι και για να θυμηθεί  πως στη ζωή συμβαίνουν πολλά αναπάντεχα και περίεργα. Εύχομαι να ακολουθήσουν πολλές δεκάδες αντίτυπα ακόμη, στη φίλη Ιουστίνη  να μας χαρίσει κι άλλα αξιόλογα έργα της  σύντομα και να μην ξεχνά τη γενέθλια γη όπου και να βρίσκεται.

Κατερίνα Λιβιτσάνου- Ντάνου

φιλόλογος

573